Placówki
OGNISKO WYCHOWAWCZE
jest placówką wsparcia dziennego w formie specjalistycznej. Jego misją jest profesjonalna pomoc dzieciom, młodzieży i ich rodzinom poprzez kompleksowe oddziaływania profilaktyczno-terapeutyczne, opiekuńczo-wychowawcze i konsultacyjno-doradcze.
Placówka oferuje pomoc dla 40 podopiecznych w wieku od 5 do 18 lat oraz ich rodzin. Przyjmujemy dzieci i młodzież wywodzące się ze środowisk szczególnie potrzebujących.
Ognisko Wychowawcze zapewnia dzieciom:
- opiekę i wychowanie
- pomoc w nauce,
- szeroką ofertę bezpłatnych zajęć o profilu artystycznym, sportowym i edukacyjnym
- wyposażenie w przedmioty potrzebne do zajęć, w miarę możliwości w odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i innych potrzeb
- zajęcia socjoterapeutyczne, terapeutyczne, korekcyjno-kompensacyjne oraz logopedyczne, psychokorekcyjne lub psychoprofilaktyczne
- naukę języka angielskiego
- stałą pracę z rodziną dziecka
- przynajmniej jeden posiłek dostosowany do pory dnia i czasu przebywania,
- możliwość korzystania z doradztwa rodzinnego, spotkania indywidualne, zajęcia psychoedukacyjne z elementami szkoły dla rodziców
ZAŁOŻENIA
Wszystkie działania podejmowane w Ognisku Wychowawczym mają na uwadze dobro dziecka i poszanowanie jego praw. Priorytetowym celem placówki jest wyrównywanie deficytów rozwojowych, powstałych na skutek zaniedbań środowiska wychowawczego oraz wspieranie dalszego rozwoju dzieci poprzez zindywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.
• wspieranie rodziny w sprawowaniu jej podstawowych funkcji
• zapewnienie pomocy rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami
• prowadzenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla rodziców podopiecznych (kształtowanie poczucia odpowiedzialności za moralny, społeczny, intelektualny i fizyczny rozwój dziecka)
• stała współpraca z rodziną wychowanka celem podtrzymania więzi emocjonalnej dziecka z rodziną i opiekunamiwdrażanie wychowanków do przestrzegania zasad współżycia społecznego, wspieranie procesu usamodzielniania
• kształtowanie właściwej motywacji do realizowania obowiązku szkolnego, udzielanie pomocy w sytuacjach kryzysowych w toku kariery szkolnej (rozwiązywanie problemów powstających na tle niepowodzeń szkolnych, konfliktów rówieśniczych, rodzinnych i osobistych, pomoc w nauce oraz preorientacja zawodowa)
• wychowywanie do pracy i poprzez pracę, w oparciu o zasady samorządności
• organizowanie czasu wolnego i tworzenie podopiecznym warunków do rozwoju zainteresowań poprzez udział w różnorodnych formach zajęć indywidualnych i grupowych
• troska o wysoki poziom kultury osobistej
• rozpoznawanie i eliminowanie przyczyn zaburzeń zachowania i przeciwdziałanie wszelkim formom niedostosowania społecznego (używki, występki chuligańskie, przemoc i agresja , kradzieże)
• prowadzenie zajęć specjalistycznych: socjoterapeutycznych, profilaktycznych i wyrównujących braki
• ścisła współpraca ze szkołami, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, zespołami socjalnymi MOPR-u, Sądem Rodzinnym, kuratorami sądowymi, ośrodkami terapii uzależnień i innymi instytucjami pracującymi na rzecz dzieci i rodziny
• stałe Spotkania Interdyscyplinarne
• udzielanie pomocy socjalnej (dożywianie, doraźna pomoc materialna)
• tworzenie wychowankom warunków do fizycznego, psychicznego, oraz poznawczego rozwoju
• poszanowanie podmiotowości dziecka (uwzględnianie jego wniosków, we wszystkich dotyczących go sprawach oraz informowanie o podejmowanych wobec niego działaniach)
• zapewnienie wychowankom poczucia bezpieczeństwa i akceptacji
• troska o poszanowanie i podtrzymywanie więzi emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i innymi osobami ważnymi dla dziecka
• uzgadnianie ważnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi
• ukazywanie właściwego nawiązywania więzi uczuciowych i związków interpersonalnych (rozróżnianie i pielęgnowanie uczuć koleżeństwa, przyjaźni i miłości)
• uczenie tradycji, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego
• nauka planowania i organizowania czasu wolnego (zajęć codziennych, tygodniowych oraz długoplanowych projektów stosownie do wieku i potrzeb dziecka)
• rozwijanie w wychowankach postawy tolerancji w duchu szeroko pojętej wolności (wyznanie, płeć, rasa i światopogląd)
• kształtowanie nawyków i zachowań pro zdrowotnych
• tworzenie poczucia współodpowiedzialności za placówkę i poszanowania mienia społecznego
MIESZKANIE WSPOMAGANE
dla 10 usamodzielniających się wychowanków w lokalu przy ul. Ks.J. Zator Przytockiego
Mieszkanie wspomagane stanowi formę pomocy dla osób usamodzielniających się w wieku 18-25 lat – wychowanków instytucjonalnej lub rodzinnej pieczy zastępczej, wymagających wsparcia mieszkaniowego oraz dodatkowej pomocy. Młodzież, która objęta jest pomocą mieszkania chronionego wywodzi się z rodzin niewydolnych wychowawczo, narażonych na oddziaływanie patologii społecznych i wykluczenie społeczne. Młodzież kończąca pobyt w formach pieczy zastępczej często powraca do swoich rodzin dysfunkcyjnych, nie otrzymując właściwego wsparcia środowiskowego na starcie swojego dorosłego życia. Wsparcie podopiecznych poprzez mieszkanie chronione pozwala w nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych i funkcjonowaniu w środowisku, umożliwia kontynuację nauki, podjęcie pracy oraz wprowadza w samodzielne życie osób dorosłych.
Mieszkanie wspomagane jest formą pomocy społecznej dla osób usamodzielnianych do czasu uzyskania przez nie innych możliwości zamieszkania oraz wsparcia. Zapewniają one warunki samodzielnego funkcjonowania w środowisku, w integracji ze społecznością lokalną. Wyposażone są w niezbędne meble, podstawowy sprzęt gospodarstwa domowego oraz w komputer (pomoc w nauce). Za każde mieszkanie wspomagane odpowiedzialny jest koordynator – opiekun, który ma prawo wstępu do mieszkania wspomaganego o każdej porze. Do zadań koordynatora-opiekuna należy w szczególności: kontrola przestrzegania praw i obowiązków mieszkańców, współpraca i wspieranie mieszkańców w rozwiązywaniu problemów, współpraca z opiekunami usamodzielnienia mieszkańców oraz kontrola realizacji przez mieszkańców indywidualnego programu usamodzielnienia. Pracę koordynatora-opiekuna mieszkania wspiera wspomagający opiekun mieszkania. W zależności od zaistniałych potrzeb wsparcia udzielają ponadto: pracownik socjalny, psycholog, pedagog, terapeuta.
Wsparcie na rzecz wychowanków usamodzielnianych świadczone jest nie krócej niż 3 godziny dziennie przez 7 dni w tygodniu i realizowane jest w zależności od potrzeb wychowanków przez pracownika socjalnego, psychologa, pedagoga, terapeutę, asystenta osoby niepełnosprawnej, opiekuna. Zadania podstawowe wynikające z prowadzenia mieszkania chronionego realizowane są poprzez Koordynatora-opiekuna mieszkania, przy wsparciu wspomagającego opiekuna mieszkania.
Mieszkanie wspomagane umożliwia przygotowanie ich mieszkańców do pełnej samodzielności poprzez doskonalenie umiejętności prowadzenia samodzielnego gospodarstwa domowego, radzenia sobie z problemami życia codziennego, uczenie się ponoszenia konsekwencji własnych decyzji i działań, rozwijanie umiejętności planowania i wykorzystywania czasu wolnego oraz rozporządzania posiadanymi środkami finansowymi. Mieszkania chronione umożliwiają ponadto integrację ze środowiskiem poprzez rozwój umiejętności prawidłowego wchodzenia w relacje społeczne. Wsparcie ze strony specjalistów stwarza sposobność do uzyskania wykształcenia, zdobycia kwalifikacji zawodowych, poszukiwania pracy i pozyskania samodzielnego mieszkania. W konsekwencji u podopiecznych kształtuje się realne postrzeganie rzeczywistości oraz poczucie odpowiedzialności za własne życie.
• Pracy socjalnej z podopiecznym, zmierzającej do poprawy jego sytuacji z uwzględnieniem tkwiących w nim możliwości – pomagania im w samodzielnym przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, by mogli sprostać wymaganiom płynącym ze środowiska społecznego
• Poradnictwa specjalistycznego (prawnego, psychologicznego i rodzinnego)
• Nabywania sprawności w zakresie:
a) samoobsługi (higiena osobista, przygotowanie posiłków, sprzątanie, załatwianie podstawowych spraw, obsługa komputera).
b) samodzielności życiowej,
c) rozwijania kontaktów społecznych,
d) pełnienia ról społecznych,
• Pomoc w:
a) wykonywaniu czynności niezbędnych w życiu codziennym (pranie, prasowanie, przygotowywanie posiłków, sprzątanie itp.),
b) realizacji kontaktów społecznych,
c) zagospodarowaniu czasu wolnego, w tym z wykorzystaniem usług dostępnych w środowisku lokalnym (konstruktywne spędzanie czasu wolnego, podniesienie sprawności fizycznej i rozwijanie sprawności umysłowej, tworzenie dostępu do alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu)
d) ubieganiu się o uzyskanie mieszkania (zabezpieczenie potrzeb mieszkaniowych w życiu samodzielnym po opuszczeniu mieszkania usamodzielnienia i przejściu całego treningu doskonalącego)
• Opracowanie indywidualnych planów pomocy, stanowiących formę kontraktu zawieranego w porozumieniem z podopiecznym, dostosowanym do jego indywidualnych potrzeb
• Prowadzenia pracowni dla młodzieży, organizującej zajęcia wspomagające w obszarach kultury, sztuki, sportu, rekreacji, profilaktyki zdrowotnej.
• Doradztwa zawodowego, umożliwiającego naukę umiejętności niezbędnych do odnalezienia się na rynku pracy, wyboru zawodu, podjęcia i utrzymania pierwszych form zatrudnienia
• Zajęć socjoterapii, mających za zadanie pomóc uczestnikom w zrozumieniu tego, co dzieje się w środowisku, w którym funkcjonują na co dzień, dając tym samym możliwość i szansę na nawiązywanie prawidłowych relacji interpersonalnych, pozbawionych przemocy.
Pomoc w postaci mieszkań wspomaganych skutkuje większą efektywnością działań, ponieważ potrzeby wychowanków usamodzielnianych są różne i do nich dostosowywane są różne formy pomocy prowadzące do samodzielności. Ponadto forma pracy ukierunkowana na asystenturę osób usamodzielnianych pozwala w umiarkowany sposób kontrolować ich życie, wskazywać zagrożenia i pokazywać alternatywne sposoby radzenie sobie z trudnościami przy wkraczaniu w dorosłość. Wsparcie ze strony opiekunów pozwola uniknąć wielu zagrożeń prowadzących do wykluczenia społecznego, przy tym będzie sposobem na kształtowanie prawidłowych wzorców w wypełnianiu ról społecznych. Pomoc usamodzielnianym w nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych i funkcjonowaniu w środowisku wpływa dewaluująco na implikacje wychowywania się w dysfunkcyjnym środowisku; pozwoli na wykroczenie poza własne środowisko i nawiązywanie relacji z różnymi grupami rówieśniczymi, czy społecznością lokalną.
W latach 2014-2015 Fundacja dla Rodziny „Ogniska Nadziei” prowadziła także mieszkanie chronione dla 6 usamodzielniających się wychowanków przy ul. Sitowie 35.
CAŁODOBOWE PLACÓWKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE TYPU SOCJALIZACYJNEGO:
- Dom pod Azaliami (data powstania 2014 r.)
- Dom nad Potokiem (data powstania 2015 r.)
- Dom nad Jasieniem (data powstania 2020 r.)
- Dom pod Lawendami (data powstania 2022 r.)
- Dom na Zacnej (data powstania 2023 r.)
- Dom pod Różami (data powstania 2024 r.)
Całodobowe placówki opiekuńczo – wychowawcze typu socjalizacyjnego dla dzieci w wieku szkolnym z terenu miasta Gdańska.
Podopiecznymi placówek są dzieci rodziców, którzy zostali pozbawieni praw rodzicielskich lub zostały one ograniczone. W związku z tym dzieciom uniemożliwiono dorastanie we własnej rodzinie. W domu rodzinnym doświadczyły zaniedbań wychowawczych, nadużyć lub przemocy. Dzieci te często wychowywały się i dorastały w warunkach ubóstwa, w rodzinach dotkniętych dezorganizacją ich struktury, uzależnieniami, chorobami, niewydolnością wychowawczą lub demoralizacją rodziców. Wynikiem takiej sytuacji stało się zatem zahamowanie lub zaburzenie przebiegu rozwoju, nieprawidłowe funkcjonowanie w środowisku szkolnym, rówieśniczym, trudności z przeżywaniem i wyrażaniem emocji, osłabienie motywacji, apatia, niska samoocena, trudność w nawiązaniu i utrzymaniu więzi.
W Naszych Domach dzieciom, o których mowa stworzone zostały warunki całodobowej opieki z zachowaniem zasad podmiotowości każdego z wychowanków, poczucie bezpieczeństwa, a także zapewniona została szansa rozwoju we wszystkich aspektach funkcjonowania. Wszelkie oddziaływania skierowane są w stronę zaspokajania potrzeb zarówno podstawowych, socjalnych jak i wyższego rzędu, na poziomie funkcjonowania psycho-społecznego i rozwoju osobistego. Praca kadry pedagogicznej Domów zmierza do zrekompensowania deficytów w zakresie opieki oraz zabezpieczenia potrzeb dzieci i młodzieży w sposób dający jak największą gwarancję prawidłowego ich rozwoju, zrehabilitowania zaburzonych funkcji, zminimalizowania szkód wynikających z życia w złych, niszczących lub niewystarczająco dobrych warunkach rodzinnych. Do czasu powrotu do rodziny biologicznej lub zastępczej, ewentualnie do czasu usamodzielnienia, odpowiedzialność za wyrównanie braków, harmonijny rozwój i wyposażenie w kompetencje umożliwiające samodzielne życie oraz ukształtowanie możliwie dojrzałych stylów postępowania leży po stronie działań placówki.
Nasze Domy znajdują się w wolnostojących budynkach jednorodzinnym, wynajętych na wolnym rynku w Gdańsku. Lokalizacja zapewnia dobry dostęp do infrastruktury szkół oraz środków komunikacji miejskiej a jednocześnie zapewnia spokój i ciszę w środowisku lokalnym, ze względu na umiejscowienie placówek.
Domy prowadzone są w formie kameralnej, zbliżonej do rodzinnego modelu wychowania, a prowadzona w nim praca opiekuńczo – wychowawcza realizowana jest w oparciu o metodę indywidualnej pracy z dzieckiem i rodziną. Takie podejście zapewnia dzieciom i młodzieży przestrzeń dającą poczucie bezpieczeństwa, swobody, indywidualności, intymności oraz prywatności każdemu wychowankowi. Do dyspozycji mieszkańców placówki są pokoje sypialne, urządzone z myślą o potrzebach rozwojowych, w sposób funkcjonalny, wygodny i estetyczny. W Domach istnieje ponadto część wspólna, dostępna każdemu mieszkańcowi, w której może wypoczywać, uczyć się, spożywać posiłki, komfortowo przeprowadzać czynności higieniczne. Obowiązki związane z prowadzeniem domu dzielone są w oparciu o indywidualizację możliwości i ograniczeń każdej osoby, z zachowaniem sprawiedliwości i równości wśród mieszkańców. Prace domowe oraz inne formy oddziaływania wychowawczego, wyposażają wychowanków w umiejętności niezbędne do skutecznego radzenia sobie w życiu codziennym po usamodzielnieniu. Wychowankowie uczą się czynności związanych z prowadzeniem domu, higieną osobistą i otoczenia, zarządzaniem własnościami, organizacją czasu oraz nabywają wiele innych umiejętności i kompetencji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Czynności wychowawcze realizowane są przez kadrę pedagogiczną.
Podstawą pracy opiekuńczo – wychowawczej w Domach jest model indywidualnej pracy z każdym wychowankiem. Polega on na tym, że każde dziecko wspierane jest przez wychowawcę prowadzącego. Organizacja pracy w Domach oparta jest o pracę 6-osobowego zespołu wychowawczego.
Jeden wychowawca odpowiedzialny jest w sposób bezpośredni za kierowanie procesem wychowawczym 2-3 wychowanków. Zadaniem wychowawcy prowadzącego jest niezwłocznie po przyjęciu dziecka do placówki, na podstawie jego diagnozy psychofizycznej, opracowanie przy udziale wychowanka Indywidualnego Planu Pracy w porozumieniu ze specjalistami, zaangażowanymi w proces wychowawczy i pracę z rodziną. Prowadzenie zindywidualizowanej pracy wychowawczej prowadzone jest z wykorzystaniem „mocnych stron” dziecka.
Synergię oddziaływań gwarantuje stała współpraca osób, instytucji i organizacji, zajmujących się pomocą dzieciom i młodzieży pozbawionej opieki rodzicielskiej (MOPR w Gdańsku, szkoły, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, ośrodki terapeutyczne, sądy, ośrodki adopcyjne, kościoły i związki wyznaniowe oraz inne podmioty, istotne z uwagi na prowadzony proces opiekuńczo – wychowawczy).
Duży nacisk w działaniach kadry pedagogicznej położony jest na wsparcie edukacyjne udzielane wychowankom placówki. Wychowawcy pomagają podopiecznym w nauce, organizują różnego rodzaju zajęcia stymulujące ich rozwój umysłowy oraz rozszerzające ich pasje i zainteresowania. W przypadku starszych podopiecznych organizowane są różnego rodzaju zajęcia motywacyjne, mające wpływ na kształtowanie się orientacji zawodowej a także konsultacje w zakresie poradnictwa zawodowego. Dzieci i młodzież wdrażane są w różnego rodzaju zajęcia kulturalno – oświatowe, rekreacyjne i sportowe. Oprócz korzystania z takiej oferty na terenie miasta Gdańska, placówka stwarza ponadto możliwość organizacji wypoczynku letniego i zimowego w postaci wyjazdów grupowych.
W przypadku pozyskania zewnętrznych środków organizowane są dodatkowo korepetycje z języka obcego i z przedmiotów ścisłych (oraz innych według zgłoszonych potrzeb). W sytuacji braku możliwości pozyskania środków na ten cel, korepetycje zapewnione są w oparciu o współpracę z wolontariuszami posiadającymi niezbędne kwalifikacje. W stosunku do dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi czy specyficznymi trudnościami w nauce zapewnione jest wsparcie korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne i w oparciu o współpracę z zewnętrznymi specjalistami.
Adresatami działań Domów są również rodziny wychowanków, ze względu na to, iż działania objąć muszą cały kontekst psycho – społeczny życia dziecka oraz fakt, iż głównym celem pracy jest ostateczny powrót dziecka do rodziny biologicznej. Rodzicom dzieci kierowanych do placówki opiekuńczo – wychowawczej oferowana jest pomoc polegającą na współplanowaniu czasu spędzanego z dzieckiem w trakcie jego pobytu w domu lub urlopowania dziennego, poradnictwie, konsultacjach, modelowaniu właściwych wzorców wychowawczych i opiekuńczych. Działania kadry Domów dotyczą wspierania rodzin w przeżywanym przez nie kryzysie związanym z dezorganizacją życia, wglądu w aktualną sytuację rodzinną, będącą zasadniczym kontekstem pracy z dzieckiem, udzielaniu pomocy w formie poradnictwa i udostępnianiu informacji na temat możliwych form pomocy rodzinie poza placówką, kierowanie członków rodzin do specjalistów, terapeutów, motywowanie ich do zmian wzorców zachowań, edukowanie pod kątem kompetencji opiekuńczo – wychowawczych, poszerzania kwalifikacji zawodowych i utrzymywania ciągłości zatrudnieniowej i zarobkowej. W uzasadnionych przypadkach praca ukierunkowana jest także na umieszczenie dziecka w rodzinnych formach opieki zastępczej, w tym także nawiązywania kontaktów z rodzinami zaprzyjaźnionymi. W przypadku dzieci starszych podejmuje się intensywną pracę skoncentrowaną na przygotowaniu wychowanków do usamodzielnienia.